PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH – PAŹDZIERNIK
BLOKI TEMATYCZNE
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
- Piramida zdrowia
- Ubieramy się odpowiednio do pogody
- Ruch to zdrowie
- Olimpiada sportowa
- U lekarza
JESIENIĄ W PARKU
- Kolory jesieni
- Jesienny deszcz
- W parku
- Jesienne skarby
- Jesienne kompozycje
JESIENIĄ W LESIE
- W lesie
- Od żołędzia do dębu
- Leśne zwierzęta
- Jak zwierzęta szykują się do zimy?
- Inny las – dżungla
PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- Domowa spiżarnia
- Robimy jesienne przetwory
- Robimy jesienne przetwory
- Zabawy na jesienne wieczory
- Moje skarby
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.
- Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie, w trakcie spacerów.
- Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarza, pielęgniarki.
- Zachęcanie do spożywania surowych i przetworzonych owoców i warzyw.
- Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw i ich roli w codziennej diecie.
- Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.
- Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1 oraz liter a, A, l, L, m, M; nazywanie ich, tworzenie i odczytywanie sylab i prostych wyrazów.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według dwóch, trzech cech.
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – rozwijanie myślenia logicznego.
- Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw ruchowo-słuchowo-wzrokowych i graficznych.
- Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności dzieci.
- Poszerzanie słownika dzieci o nazwy dyscyplin sportowych, drzew.
- Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich poprzez codzienne czytanie dzieciom tekstów literatury dziecięcej.
- Wspomaganie rozwoju dzieci w zabawach prowadzonych indywidualnie i w małych zespołach zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami
- Zadania do codziennej realizacji:
- Zestawy ćwiczeń porannych.
- Zestawy ćwiczeń gimnastycznych.
- Zabiegi higieniczne – wdrażanie do dbałości o własne zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań; praca indywidualna z dziećmi wynikająca z ich potrzeb rozwojowych; prowadzenie obserwacji dzieci.
- Zabawy z powitanką – rozwijanie miłej i przyjaznej atmosfery w grupie.
- „Czytankowo” – czytanie globalne