ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE W GRUDNIU
Temat tygodnia I: Na poczcie
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- Stwarzanie warunków miłej i życzliwej atmosfery w grupie, poprzez zabawy integracyjne.
- Wzbogacanie słownika dzieci o pojęcia związane z adresowaniem koperty.
- Doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat.
- Poznawanie zawodu listonosza i jego atrybutów.
- Poznawanie własnego adresu i konieczności jego znajomości.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów oraz przeliczania elementów w zbiorach.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się wyrażeniami: o 1 więcej, o 1 mniej.
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
- Rozwijanie sprawności manualnej oraz kształtowanie umiejętności twórczych.
- Rozwijanie sprawności fizycznej podczas zajęć gimnastycznych.
Temat tygodnia II: Pomagamy zwierzętom
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- Nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy i słuchania innych.
- Kształtowanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków.
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu czytanego i udzielania odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
- Doskonalenie umiejętności opisywania wyglądu zwierząt.
- Poznawanie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy.
- Rozwijanie uczuć opiekuńczych w stosunku do ptaków.
- Rozwijanie umiejętności swobodnego operowania farbą i pędzlem.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
- Utrwalenie wizerunku i nazw zwierząt mieszkających w lesie.
- Poznawanie sposobów pomocy zwierzętom.
Temat tygodnia III: Choinkowe ozdoby
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- Rozwijanie słownika czynnego dzieci poprzez opisywanie wyglądu choinki.
- Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości, posługiwanie się pojęciami: duży, mniejszy, najmniejszy.
- Poznawanie nowych melodii i słów świątecznych piosenek.
- Doskonalenie umiejętności pracy w mniejszych zespołach i poprawnej komunikacji.
- Doskonalenie umiejętności matematycznych- ustalanie wyniku dodawania i odejmowania.
- Doskonalenie umiejętności odczytywania rytmów ruchowych.
- Wytwarzanie świątecznego nastroju podczas dekorowania choinki grupowej.
- Wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji, kształtowanie poczucia estetyki i piękna.
Temat tygodnia IV: Spotkanie przy wigilijnym stole
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- Poznawanie znaczenia świąt Bożego Narodzenia i kultywowanie tradycji świątecznych.
- Poznawanie zwyczaju pozostawiania wolnego nakrycia dla niespodziewanego gościa.
- Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
- Poznawanie sposobu stawiania zastawy na stole.
- Wdrażanie określeń: z jednej strony, z drugiej strony, pomiędzy.
- Rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej- dekorowanie pierników.
- Rozpoznawanie śladów pozostawionych na śniegu (ptaki, zwierzęta, osoba dorosła, opona).
- Doskonalenie spostrzegawczości, uwagi i logicznego myślenia.
- Budowanie świątecznego nastroju- słuchanie kolęd i pastorałek.
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych i sprawnego ubierania się, przypomnienie kolejności zakładania ubrań zimowych.