Regulamin zajęć logopedycznych w roku 2023/2024
1. Na zajęcia logopedyczne w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci w poniższej
kolejności:
a. z orzeczeniami i opiniami, w których zaleca się terapię logopedyczną;
b. z zaburzeniami słuchu: niesłyszące lub niedosłyszące;
c. ze znacznie opóźnionym rozwojem mowy;
d. z poważnymi zaburzeniami mowy, powodującymi zakłócenia komunikacji językowej.
2. W uzasadnionych przypadkach, logopeda może prosić rodzica o wykonanie dodatkowych
badań specjalistycznych lub konsultacji (np. psycholog, pedagog, foniatra, audiolog,
laryngolog, ortodonta, neurolog itp) niezbędnych do podjęcia lub prowadzenia dalszej
i skuteczniejszej terapii.
3. Zajęcia logopedyczna prowadzone są dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności
prowadzone są indywidualnie, a dla pozostałych dzieci, mogą być prowadzone w małych
grupach, nie większych niż czteroosobowe.
4. Zajęcia logopedyczne odbywają się w terminie ustalonym przez logopedę; czas trwania
dopasowany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
5. Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do dopilnowania, aby dziecko systematycznie
uczęszczało na zajęcia logopedyczne oraz by wykonywało prace domowe i regularnie
ćwiczyło zadany materiał (jeśli logopeda przekazał ćwiczenia do domu). Z uwagi na specyfikę
terapii logopedycznej ważne jest, by zadawane przez logopedę ćwiczenia były wykonywane
w domu codziennie przez 5-15 minut, zawsze w obecności rodzica.
6. Nieusprawiedliwione i powtarzające się nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń
logopedy oznacza rezygnację z terapii i zwolnienie miejsca na terapię kolejnego dziecka
potrzebującego pomocy.
7. Badania skriningowe (przesiewowe) w przedszkolu odbywa się raz w roku; dla trzech grup
starszych – w miesiącach: lipiec, sierpień 2023 r. i terapia rozpoczyna się w miesiącu
wrześniu, dla trzech grup młodszych – w miesiącach: sierpień i wrzesień, a terapia rozpoczyna
się w miesiącu październiku 2023 r.
8. W zajęciach mogą brać udział jedynie dzieci zdrowe (tzn. bez kataru, kaszlu, gorączki, bólów
głowy, ucha, brzucha, itp. ).
9. Gabinet logopedyczny wietrzony jest podczas każdej przerwy.
10. Zakończenie terapii następuje, gdy:
a. dziecko opanowało materiał programowy, niezbędny do korekty rozpoznanej wady
wymowy lub zaburzenia mowy (dziecko mówi poprawnie);
b. długotrwała (powyżej trzech lat) terapia logopedyczna nie przynosi poprawy mowy;
c. pomimo podejmowanych przez logopedę działań, rodzice nie włączają się do
współpracy, a mowa dziecka nie ulega poprawie;
d. rodzice zrezygnują z terapii logopedycznej prowadzonej w placówce,
e. następuje konieczność zmiany organizacji pracy logopedy ze względu na zmianę
informacji o innym dziecku uczęszczającym do przedszkola i wymienionym w pkt. 1.
11. Tylko aktywny, systematyczny udział dziecka w zajęciach oraz praca rodzica z dzieckiem
w domu pozwala na uzyskanie szybkich efektów terapii.
12. Rodzice mają prawo zwrócić się do logopedy z prośbą o pomoc w przypadku pojawiających
się wątpliwości.
13. Zajęcia logopedyczna dla dzieci z Przedszkolu Publicznym nr 8 w Szczecinie są bezpłatne.
Agnieszka Bekas – logopeda